اصلاح رژیم غذایی
اصلاح رژیم غذایی
شهریور ۱۶, ۱۳۹۹
مزاج بلغمی
اصلاح مزاج بلغمی
شهریور ۱۶, ۱۳۹۹
نمایش همه
مزاج سوداوی

نظریه خلق و خوی یک نظریه اولیه روانشناختی است که نشان می دهد چهار نوع شخصیت اساسی  وجود دارد: صفراوی ،  سوداوی ، بلغمی و دموی.اصلاح مزاج سودا با رعایت نکات زیر

 

بیشتر این نوع مزاج ها در اکثریت افراد می تواند به صورت ترکیبی باشد و دارای انواع مختلفی است که انواع شخصیتی افراد را نشان می دهند و هر فردی دارای دو یا چند مزاج مشترک است.

پزشک یونانی ، بقراط (بقراط) (۴۶۰ – حدود ۳۷۰ قبل از میلاد) چهار مزاج را به عنوان بخشی از مفهوم پزشکی باستانی Humourism توصیف کرد ، که بر اساس مایعات بدن بر صفات و رفتارهای شخصیتی انسان تأثیر می گذارد. علم پزشکی نوین رابطه مستقیمی بین ترشحات داخلی مزاجی و شخصیت تعریف نمی کند ، اگرچه برخی از سیستم های شخصیتی روانشناختی از دسته هایی مشابه با این پزشک یونانی استفاده می کنند.

مزاج شناسی

چهار نوع مزاج اساسی

بیشتر افراد تمایل دارند جنبه هایی از شخصیت خود را  کشف کنند که با هر یک از چهار مزاج ترکیب شود. با این حال ، معمولاً یک یا دو مزاج اصلی وجود دارد که در سطح قابل توجهی بالاتر نشان داده می شوند. یک فرد می تواند ترکیبی از چهار نوع زیر باشد.

مزاج سوداوی: افراد وبا گرایش مزاج سودا بیشتر تمایل به برون گرا بودن دارند. آنها انسانی مستقل ، تعیین کننده ، هدف گرا و جاه طلب توصیف می شوند. همراه با چشم انداز غالب و نتیجه گرا ، آنها را به عنوان رهبر طبیعی زمینی می شناسند و قدرت ریاست دارند. در اندیشه یونانی ، قرون وسطایی و رنسانس ، آنها همچنین دارای رفتاری خشونت آمیز ، انتقام جویانه نیز هستند.

دمویی مزاج: نوع شخصیت دمویی در درجه اول بسیار پر حرف ، مشتاق ، فعال و اجتماعی توصیف می شود. سانوژین ها تمایل دارند که برون گرا باشند و از حضور در یک جمع لذت ببرند. آنها اجتماعی ، کاریزماتیک بسیار و آسان گیر هستند. افراد با این شخصیت کار سخت را انجام می دهند و  یا هیچ کاری را انجام نمی دهند و به دنبال گرایش رفتاری هیجان انگیز و پرخطر هستند.

مزاج صفراوی: افراد مزاج صفراوی گرایش به تحلیل و تفکر جزئی دارند و متفکران دقیق هستند و دارای احساسات عمیق هستند. آنها درون گرا هستند و سعی می کنند از جمع فاصله بگیرند .یک شخصیت دارای مزاج صفراوی افرادی متکی و دارای اعتماد به نفس هستند که متفکر ، محفوظ و غالباً مضطرب هستند. آنها غالباً در جستجوی کمال در درون خود و محیط پیرامون خود هستند ، که منجر به یک رفتاری است همراه با تفکر و جستجو و در همه حال کنجکاو هستند.

مزاج بلغمی: افراد بلغمی تمایل دارند که آرام باشند ، صلح آمیز ، ساکت و راحت باشند. آنها دلسوز و مراقب دیگران هستند ، اما سعی می کنند احساسات خود را پنهان کنند. افراد بلغمی همچنین در تعمیم ایده ها یا مشکلات به جهان و ایجاد مصالحه بسیار عالی هستند.

 

مزاج سوداوی:

افراد دارای مزاج سودا معمولاً بلند و لاغر هستند. انگشتان ، لب ها و سایر قسمت های بدن آنها نازک و ظریف است و احتمالاً اضافه وزن ندارند. رنگ پوست خشک و گرم با  رنگی زرد و گاهی اوقات مثل رنگ هلو دارند. آنها نبض سریع دارند ، به سرعت کارهایی را که قرار است انجام دهند – بطور کامل و با دقت – انجام می دهند و سریع صحبت می کنند. افرادی که دارای مزاج سرد و خشک هستند بیشتر احساس سردی می کنند و از نظر طبیعی دمای بدن پایینی دارند. به دلیل خشکی مزاج ، ممکن است دچار یبوست و مواد زائد (ادرار ، عرق و مدفوع) که از بدنشان خارج شده است ، معمولاً بو و رنگ قوی دارد. سوزش در مقعد و مجاری ادراری می تواند در بین این گروه شایع باشد.

اصلاح مزاج سودا:

برای اصلاح مزاج سودا می توان گفت باید بهتر است بیشتر از غذاهایی استفاده و مصرف کنید که تازه و گرم باشند، این نوع  به دلیل اینکه از نوع سرد و خشک است،  نباید در برنامه غذایی خود از غذاهایی که به صورت سرد سرو می شوند و یا اینکه دارای طبعی سرد هستند مصرف کنند زیرا باعث می شوند مزاج سودا آنها بیشتر درون آنها نفوذ کرده و ممکن است مشکلاتی برای انها بوجود بیاورد، مثلا  فکر و خیال بسیار زیاد می شود و فرد دچار کم خوابی خواهد شد، بنابراین هر چه به سمت غذاهای گرم روی بیاورید بهتر است.

نکاتی که برای رژیم غذایی مزاج سودا که باید رعایت کرد:

به صورت روزانه حتما کسی که دارای اصلاح مزاج سرد است باید ورزش کند، هم چنین در رژیم غذایی خود غذاهایی که از چربی زیادی برخوردار هستند و یا اینکه دارای نشاسته ای زیاد بوده نباید مصرف شود و مخصوصا شب هنگام اصلا از این نوع غذاها و غذاهایی که دارای طعمی ترش هستند را مصرف نکنید.خیلی خود را در انزوا قرار ندهید، سعی کرده که بیشتر در جمع قرار گیرید و هم صحبت برای خود پیدا کنید، تا به دلیل این نوع مزاج سرد و خشک روحیه شما دچار اختلال نشود و در ادامه که به اصلاح مزاج سودا خود بپردازید به زودی می توانید شاهد این باشید که بدن شما رو به گرمی رفته و اصلاح مزاج موفقیت آمیز بوده است.

رژیم غذایی برای افراد سودا مزاج:

مصرف غذاهای گیاهی به شکل پخته:
  • آلو
  • اسفناج
  • کدو تنبل
  • مصرف سالاد
  • هویج فرنگی
  • روغن زیتون
  • مصرف غذاهای گوشتی پخته:
  • گوشت گاو
  • گوشت گوسفند
مصرف خشکبار
  • انجیر
  • خرما
  • زعفران
  • زیره

اگر در برنامه غذایی خود برنج مصرف می کنید برای اینکه گرم تر شود و به مزاج سودا شما کمک بیشتری کند تا اصلاح شود از شوید و یا زیره در برنج حتما استفاده کنید.

مصرف بذرهای ملین

  • خاکشیر
  • تخم شربتی

در صورتی که نمی دانید دارای چه نوع مزاجی هستید اولین سلامتکده خصوصی طب سنتی شرق کشور – سلامتکده آبتین دارای پزشکان طب سنتی است که می توانند با تشخیص دقیق مزاج شما، اقداماتی را برای اصلاح مزاج سودا و حتی رژیم غذایی مزاج سوداوی ارائه دهند.

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *