مزاج سوداوی
اصلاح مزاج سودا
شهریور ۲۰, ۱۳۹۹
اصلاح مزاج صفراوی
اصلاح مزاج صفراوی
شهریور ۲۰, ۱۳۹۹
نمایش همه
مزاج بلغمی

مزاج بلغمی

مزاج بلغمی چگونه است:

برای اصلاح مزاج بلغمی ابتدا با خصوصیات این نوع مزاج باید آشنا شویم .افراد دارای  مزاج بلغمی  به شکل همیشگی احساس سرماخوردگی می کنند. آنها دارای موهای سبک و کم پشت ، کاملا صاف بوده و دارای پوستی براق و موهای ابریشمی ، و بسیار نازک هستند.

مزاج بلغمی وزن زیادی دارند به سرعت وزنشان بالا می رود. آنها وقت خود را صرف تفکر ، گفتگو و بازیگری می کنند. مزاج بلغمی وقتی خواب می روند و از خواب بلند می شوند ، احساس می کنند خواب کافی نداشته اند. این نوع مزاج حافظه ای ضعیف تر و کوتاه مدت نسبت به افراد دیگر مزاج دارند. صبور و آرام هستند.

مقادیر نسبتاً زیادی از مواد زائد (ادرار ، عرق و مدفوع) دفع می کنند ، اما مواد زائد رنگ و بوی قوی ندارند مگر اینکه مواد زاید در بدن باقی مانده شده و بعد دفع شود بوی بدی می دهد. نبض خیلی قوی ندارند و رگهای برجسته ندارند.برای اصلاح مزاج خود با اولین سلامتکده خصوصی طب سنتی شرق کشور سلامتکده آبتین در ارتباط باشید.

رژیم اصلاح مزاج بلغمی:

خوردن مواد غذایی با مزاج سرد و مرطوب به افرادی که دارای مزاج بلغمی هستند مخصوصاً در فصول سرد و در هوای سرد توصیه نمی شود. به طور کلی آنها بهتر است که از غذاهای آبکی مانند سوپ یا غذاهای آبکی (نوعی سوپ ایرانی با نودل ، لوبیا و سبزیجات) و خورش استفاده نکنند. آنها همچنین باید سعی کنند زیاد ماکارونی ، سیب زمینی و برنج مصرف نکنند که باعث افزایش وزن آنها شود. برای اصلاح مزاج بلغمی باید از لبنیات (پنیر ، ماست یا دوغ – نوشیدنی مبتنی بر ماست) ، سس ، مایونز ، خمیر ترش یا مواد غذایی ترش خودداری کنند.

خوردن سبزیجات یا میوه هایی با مزاج سرد مانند هندوانه ، خیار ، هلو ، آلو ، کاهو و اسفناج هیچ فایده ای برای آنها ندارد ، با این وجود خوردن میوه هایی مانند موز ، سیب و به برای آنها فایده ای زیاد دارد. مصرف مواد غذایی با کالری کم حجم مانند بادام شور یا بو داده ، پسته ، کشمش و انجیر برای آنها مفید است. مصرف مواد غذایی مانند انجیر ، دانه خربزه ، تربچه و آویشن که باعث ایجاد اسهال یا ادرار می شوند باعث کاهش رطوبت در بدن مزاج بلغمی شده و احساس سبکی و نشاط در انها ایجاد می شود به این گروه توصیه می شود.

مزاج بلغمی باید مواد غذایی غلیظی مانند سوپ (کله و پاچه گاو آب پز یا پاها و سر گوسفند) را خرد کرده و کاملا بپزند و به شکل سوپ بخورند. خوردن غذاهای پر کالری و کم حجم مانند کباب برگ (یک غذای گوشت بره کباب شده و ترشی) ، کباب چنجه (گوشت خالص و بسیار شبیه به استیک های غربی که معمولاً از گوشت گوسفند تازه کشتار شده تهیه می شود ، وقتی هنوز نرم است) و تازه) زرده تخم مرغ و بلدرچین را نیز می توانند مصرف کنند.

مزاج بلغمی بهتر است از نعنا ، پیاز ، ترخون یا سبزیجات کوهستانی مانند آویشن یا سایر سبزیجات در مناطق محلی رشد می کنند و همچنین پیاز و سیر را همراه با وعده های غذایی خود که همه دارای مزاج گرم هستند ، متناسب با مزاج خود را مصرف کنند زیرا به هضم غذای مصرف شده کمک می کند.

اصلاح مزاج بلغمی

اصلاح رژیم بلغمی

اصلاح طبع افراد بلغمی مزاج:

اضافه کردن نمک و ادویه هایی مانند فلفل ، دارچین ، زعفران و زنجبیل در غذاهای افراد بلغمی برای اینگونه افراد بسیار مفید است. بودن در مکان های سرد و مرطوب مانند وان ، استخر ، وان سرد و سونا بخار برای آنها مناسب نیست ، در حالی که انجام ورزش های دیگر مانند پیاده روی ، دویدن ، دوچرخه سواری به خصوص در زیر آفتاب کم برای آنها توصیه می شود.باید طبع انها تغییر کند.

در هنگام خواب بهتر از تشک سخت استفاده کنند ، از پتو استفاده کنند ، سر خود را بپوشانید یا نزدیک بخاری بخوابید که سر افراد بلغمی مزاج بهتر است گرم شود. خوابیدن بی وقفه برای ساعتهای طولانی باعث افزایش رطوبت در بدن می شود ، بنابراین افراد دارای مزاج بلغمی بهتر است در طول شب از خواب برخیزند و دوباره به خواب بروند.

خوابیدن در طول روز به خصوص در پاییز و زمستان به این افراد توصیه نمی شود. آنها باید در مکان های گرمتر بخوابند ، نسبتاً ورزش های کششی بدن را انجام دهند و ورزش نرم بعد از بلند شدن از خواب برای آنها مفید است. انجام این کار در صبح ، احتمال سرگیجه ، خستگی ، پف کردن ، ترشح بعد بینی (PND) و از دست دادن حافظه را کاهش می دهد.

استفاده از  عطرهایی با رایحه های گرم و قوی و همچنین پوشیدن لباس هایی با رنگ های گرم مانند قرمز ، زرد و نارنجی به آنها توصیه می شود. افراد مبتلا به مزاج سرد و مرطوب ، نیاز به گرما در خون دارند (که این ماده بسیار گرم است) در بدن خود ، بنابراین به آنها توصیه نمی شود تحت درمان های خونریزی از قبیل حجامت مرطوب ، فلبوتومی و زالو درمانی قرار گیرند. حجامت درمانی بدون گرفتن خون کاملاً مناسب است. تماشای فیلم های غم انگیز ، ترسناک و فلسفی برای مزاج بلغمی مفید نیست، فیلم های کمدی و هیجان انگیز برای افراد مناسب است و باعث افزایش گرمی در بدن آنها می شود.

راه های دفع بلغم از بدن:

برخی غذاهای گرم را می توانید بخورید تا بلغم در شما دفع شود. از جمله می توان حلوا خورد که دارای طبعی گرم است و یا اینکه مرتب به حمام زفت، افراد دارای مزاج بلغمی باید بیشتر در آفتاب بایستند و حتی می توانند حمام آفتاب بگیرند، هنگام خوردن صبحانه از خوردن غذاهای سرد خودداری کنند، می توانند در غذاهای خود بیشتر از ادویه های تند استفاده کنند، از هر نوع غذای شور نیز برای رفع بلغم می توان استفاده کرد.

مزاج بلغمی دارای طبعی بسیار سرد و مرطوب هستند بنابراین باید اینگونه افراد قطعا به سمت غذاهای گرم بروند تا بر روی خلق و خوی آنها تاثیر بگذارد. استفاده از غذاها و میوه های شیرین بسیار مفید است و هم چنین مصرف دارچین و یا زنجبیل که طبع مزاج بلغمی را گرم می کنند دارای مزیت های زیادی است، اینگونه افراد باید رژیم غذایی بلغمی را رعایت کنند.

در صورتی که از نوع مزاج خود مطلع نیستید می توانید به سلامتکده آبتین در مشهد مراجعه کرده و پزشکان متخصص طب سنتی این مرکز کاملا نوع مزاج شما را مورد بررسی قرار می دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *