گیاه خواری برای درمان دیابت
گیاه خواری برای درمان دیابت
مرداد ۱, ۱۳۹۹
طب سنتی مشهد
مرداد ۱, ۱۳۹۹
نمایش همه
حجامت

حجامت درمانی یک روش پزشکی سنتی و مکمل باستانی است. اخیراً شواهدی در حال رشد در مورد مزایای احتمالی آن در معالجه بیماریهای مرتبط با درد وجود دارد. در این مقاله مروری بر عملکرد حجامت درمانی ارائه شده است. علاوه بر این ، این مقاله یک طبقه بندی جدید از مجموعه های حجامت درمانی ، طبقه بندی جدید از عوارض جانبی حجامت درمانی و طبقه بندی به روز شده انواع حجامت درمانی را ارائه می دهد.

حجامت درمانی چیست؟

حجامت نوعی روش درمانی جایگزین است که منشا ان از کشور چین گرفته شده است. این کار شامل قرار دادن لیوان بر روی پوست برای ایجاد مکش است. مکش سبب بهبود جریان خون می شود. طرفداران این نوع درمان ادعا می کنند مکش به qi در بدن کمک می کند. Qi یک کلمه چینی به معنای نیروی زندگی است.  طبق گزارشات داده شده ، کیمیاگر و گیاه شناس معروف تائوئیست ، هون هونگ ، ابتدا این نوع درمان را انجام داده است.

اکثریت مکتب تائوئیست این اعتقاد را دارند، این نوع درمان در اصل باعث حفظ تعادل بین نیروی یین و یانگ یا نیروی منفی و مثبت در بدن است. تصور می شود که برقراری تعادل بین این دو سبب می شود مقاومت بدن در برابر عوامل بیماری زا افزایش پیدا کرده و همچنین سبب افزایش جریان خون و کاهش درد می شود.

این نوع درمان گردش خون را را در مکانی افزایش می دهد که فنجان ها را قرار می دهند. با این کار تنش عضلانی کاهش پیدا می کند ، می تواند جریان خون را بهتر کند و ترمیم سلول را بهبود بخشد. همچنین ممکن است به تشکیل بافتهای جدید همبند و ایجاد رگهای خونی جدید در بافت کمک کند. در این مقاله به خواص حجامت خواهیم پرداخت. هم چنین انجام حجامت اسلامی در مشهد سلامتکده آبتین را به شما معرفی می کنیم. با ما همراه باشید تا در ادامه بهترین مرکز حجامت مشهد را نیز به شما معرفی کنیم.

انواع مختلف حجامت چیست؟

این نوع درمان نخستین بار با استفاده از شاخ حیوانات انجام می شد. بعداً ، “فنجان” از بامبو و سپس سرامیک استفاده شد. مکش در درجه اول از طریق استفاده از گرما ایجاد می شد. فنجان ها ابتدا با آتش گرم می شدند و سپس روی پوست قرار می گرفتند. هنگام خنک شدن ، لیوان ها پوست را به داخل خود می کشیدند.این نوع درمان امروزه به شکل مدرن تر انجام می گیرد و از فنجان هایی از جنس شیشه که به شکل دایره ای هستند استفاده که این فنجان ها از انتها باز خواهند شد.

امروز دو دسته اصلی حجامت انجام می شود:

  • حجامت خشک روشی تنها با استفاده از مکش است.
  • حجامت مرطوب ممکن است شامل مکش و خونریزی باشد که با دارو کنترل می شود.

انجام هر نوع حجامت توسط پزشکان طب اسلامی نیز یک نوع روش است که با توجه به نوع درمان شما در مرکز طب اسلامی مشهد انجام خواهد شد.

درمان با حجامت

در طول درمان حجامت چه انتظاری باید داشته باشم؟

در حین درمان حجامت ، یک فنجان یا یک لیوان را دقیقا بر روی سطح پوست می گذارند و سپس روی پوست گرم یا مکش می کنند. این فنجان اغلب با استفاده از الکل ، گیاهان و یا کاغذهایی که مستقیماً درون فنجان قرار می گیرند ، با آتش گرم می شوند. منبع آتش برداشته می شود و لیوان گرم شده با قسمت باز به طور مستقیم روی پوست شما قرار می گیرد. برخی از پزشکان مدرن حجامت به جای ایجاد مکش در مقابل روشهای گرمای سنتی بیشتر به استفاده از پمپ های لاستیکی روی آورده اند.

وقتی روی سطح پوست فنجانی داغ قرار داده می شود در مرحله بعدی هوایی که در درون فنجان قرار دارد سرد می شود و خلاء ایجاد می کند که این نوع خلاء پوست و ماهیچه را به سمت بالا می کشد. پوست شما ممکن است قرمز شود زیرا رگ های خونی به تغییر فشار واکنش نشان می دهند.

با حجامت خشک ، فنجان برای مدت زمان مشخص ، معمولاً بین پنج تا ده دقیقه روی پوست قرار می گیرد. با حجامت مرطوب ، معمولاً چند دقیقه قبل از اینکه پزشک فنجان را بردارد ، فنجان ها در جای خود قرار می گیرند و برای کشیدن خون یک برش کوچک ایجاد می کنند.

وقتی پزشک فنجان را برمی دارد برای رعایت کردن بهداشت اولیه روی جایی از پوست که حجامت شده است مقداری پماد و بانداژ روی زخم قرار داده تا هیچ گونه عفونتی بر روی زخم ایجاد نشود. هر گونه کبودی خفیف یا سایر علائم معمولاً طی ۱۰ روز که از اولین جلسه گذشت، از بین خواهد رفت.

حجامت گاهی همراه با درمان های طب سوزنی انجام می شود. برای بهترین نتیجه ، شما همچنین ممکن است بخواهید دو یا سه ساعت قبل از جلسه حجامت وعده های غذایی سبک بخورید. پزشکان اولین سلامتکده خصوصی طب سنتی شرق کشور، سلامتکده آبتین تمامی موارد مهم قبل از انجام کار را به شما خواهند گفت.

درمان بیماری ها با حجامت

حجامت برای درمان چه بیماری هایی انجام می شود:

حجامت برای درمان طیف گسترده ای از بیماری ها استفاده شده است. ممکن است در کاهش درد عضلانی و به شکل  ویژه مؤثر باشد. از آنجا که می توان فنجان را روی نقاط اصلی طب سوزنی نیز بکار برد ، احتمالاً این عمل در معالجه بیماری های گوارشی ، مشکلات پوستی و سایر بیماری هایی که معمولاً با طب سوزنی نیز تحت درمان قرار می گیرند ، موثر است.

یک بررسی مطالعات سال  ۲۰۱۲ دارای منبع معتبر نشان می دهد که قدرت بهبودی حجامت درمانی ممکن است بیش از یک اثر دارونما باشد. محققان دریافتند که حجامت درمانی می تواند به درمان این نوع بیماری ها نیز کمک کند:

  • زونا
  • فلج صورت
  • سرفه و تنگی نفس
  • آکنه
  • فتق دیسک کمر
  • اسپوندیلوز گردنی

با این حال ، محققان تأیید می کنند که بیشتر از ۱۳۵ مطالعه مورد بررسی ، برای درمان بیماری ها ارزیابی اثربخشی واقعی حجامت را نشان داده اند.

خواص حجامت

فواید بیشتر حجامت چینی برای ریه ها می تواند برای سرماخوردگی و تنگی نفس مفید یا به کنترل آسم فرد کمک کند. در حقیقت ، شرایط تنفسی یکی از شایع ترین ناهنجاری هایی است که از حجامت برای تسکین آن استفاده می شود.

اثر سم زدایی حجامت بر روی پوست و سیستم گردش خون نیز قابل توجه است ، با بهبود قابل توجهی در رنگ پوست بعد از سه تا پنج جلسه درمان پیشنهادی شگفت انگیز برای کسانی است که به پوست خود اهمیت می دهند. حجامت سموم را از بین می برد و جریان خون را از طریق رگ ها و شریان ها بهبود می بخشد. به ویژه برای ورزشکاران مفید است که برای از بین بردن اسپاسم عضلات است. حجامت بر دستگاه گوارش نیز تأثیر می گذارد. چند مزیت شامل بهبود متابولیسم ، رهایی از یبوست ، اشتها آوری سالم و هضم قوی تر است.

حجامت به عنوان یک روش مکمل که تاثیر گذار برای درمان آکنه است و درد را کاهش می دهد از فلج صورت جلوگیری می کند و درمان اسپوندیلوز گردن رحم و تبخال زوستر نیز از دیگر بیماری های تحت درمان حجامت است. از آنجا که پزشکان و محققان بهداشت همچنان به مطالعه مزایای این نوع درمان می پردازند ، این تکنیک مراقبت سنتی جایگزین باعث پذیرش بیشتر و شیوه های گسترده تری در مراکز مراقبت های بهداشتی جامع در کشورمان ایران به عنوان یک درمان موثر برای طیف گسترده ای از بیماری ها شده است.

اثرات جانبی

اثرات جانبی حجامت

عوارض جانبی در انجام حجامت گزارش نشده است. عوارض جانبی که ممکن است تجربه کنید معمولاً در طول درمان یا بلافاصله پس از آن اتفاق می افتد. ممکن است در طول درمان احساس سرگیجه یا گیجی کنید. همچنین ممکن است دچار تعریق یا حالت تهوع شوید. وقتی که درمان کامل شد جای فنجانی که روی سطح پوست قرار داده شده است ممکن است باقی بماند و این یه شکل یک دایره قرمز رنگ است. شما همچنین ممکن است در محل برش درد احساس کنید یا کمی بعد از جلسه احساس سرگیجه یا گیجی کنید.

اثرات جانبی حجامت

یک خطر بزرگ که معمولا بعد از انجام این نوع درمان ممکن است ایجاد شود این است که فرد دچار عفونت شود، البته پزشک معالج خود می داند که چگونه زخم را تمیز کند تا عفونت نکند و می توان گفت به ندرت این اتفاق رخ می دهد. سلامتکده آبتین در خدمت شما است این سلامتکده در شرق کشور و در شهر مشهد به شما کمک می کند که بدون هیچ گونه عوارض جانبی جلسات درمانی را انجام دهید.

مواردی که باید برای درمان به خاطر داشته باشید

برخی از پزشکان با حجامت زیاد موافق نیستند و به همین دلیل برای این نوع درمان بسیار محتاطانه عمل می کنند ولی برخی دیگر به این روش بسیار علاقمند هستند و حتی در معالجات خود از آن استفاده می کنند. اما اگر تصمیم دارید حجامت را به عنوان یک درمان خوب و مکمل استفاده کنید ، تصمیم خود را با پزشک خود در میان بگذارید. در ادامه با ویزیت های منظم پزشک مربوطه نیز همراه باشید تا از هر دو دنیای درمان بهترین استفاده را ببرید.

حجامت درمانی برای همه توصیه نمی شود. برای گروههای زیر باید احتیاط بیشتری شود:

  • کودکان زیر ۴ سال نباید از حجامت درمانی انجام دهند. نوجوانان فقط باید برای دوره های بسیار کوتاه تحت درمان قرار گیرند.
  • سالمندان ما با افزایش سن شکننده تر می شوند. هر دارویی که آنها مصرف می کنند نیز ممکن است تأثیر داشته باشد.
  • افراد باردار از حجامت شکم و کمر خودداری کنید.
  • کسانی که در حال حاضر قاعدگی این درمان را انجام ندهند.
  • در صورت استفاده از داروهای رقیق کننده خون از حجامت استفاده نکنید. در صورت داشتن موارد زیر از این نوع درمان خودداری کنید:
  • افتاب سوختگی
  • زخم
  • زخم پوست
  • تروما را اخیرا تجربه کرده اید.
  • داشتن اختلال در اندام داخلی

آماده شدن برای قرار ملاقات حجامت

آماده شدن برای قرار ملاقات حجامت

حجامت یک روش درمانی طولانی مدت است که می تواند به کاهش علائم بیماری های موقتی و مزمن کمک کند. مانند بسیاری از روش های درمانی جایگزین ، به خاطر داشته باشید که ارزیابی های کاملی بدون تعصب انجام نشده است تا به طور کامل اثر واقعی آن مورد بررسی قرار گیرد. اگر تصمیم دارید حجامت را امتحان کنید ، استفاده از آن را به عنوان مکمل با پزشک فعلی خود در نظر بگیرید ، نه یک جایگزین بلکه همراه با درمان های اصلی این نوع درمان را نیز در نظر بگیرید.

در اینجا مواردی وجود دارد که باید قبل از شروع حجامت درمانی در نظر بگیرید:

  • پزشک درمانی آیا تخصص دارد؟
  • از چه روشی برای حجامت استفاده می شود؟
  • آیا وسایل انجام کار تمیز است؟ آیا پزشک معیارهای ایمنی را انجام می دهد؟
  • آیا پزشک دارای مجوز کاردرمانی در این نوع درمان است؟
  • آیا این نوع درمان برای شما مفید است؟

قبل از شروع هر روش درمانی جایگزین ، به یاد داشته باشید که به پزشک اطلاع دهید که قصد دارید آن را در برنامه درمانی خود بگنجانید.

انجام حجامت اسلامی در مشهد

اولین مرکز طب سنتی حجامت اسلامی را در شرق کشور در شهر مشهد به شما معرفی می کنیم، این مرکز به نام سلامتکده آبتین در خدمت شما است و در این بخش موارد مهم انجام کار حجامت را شرح خواهیم داد. ابتدا به عنوان یک کارشناس طب سنتی بیان خواهم کرد که ابزاری در این مرکز سلامتکده آبتین بکار می رود که از مدرن ترین نوع و یا به شکل یکبار مصرف استفاده شده و یا اینکه از ضدعفونی هایی استفاده می شود که به راحتی هر گونه باکتری و ویروسی بر روی سطح را از بین خواهد برد، این مکان به صرف اسلامی بودن برای خانم ها و آقایان به شکل جداگانه مکان های مورد نظر و مشخصی را انتخاب کرده تا همه افراد بتوانند از این نوع درمان بهره ببرند. پزشکان معتبر این مرکز سلامتکده آبتین دارای مجوز از وزارت بهداشت هستند و رضایتمندی افراد مراجعه کننده نشان دهنده این موضوع است.  در مرکز سلامتکده آبتین حتما ابتدا مزاج شخص مورد بررسی قرار می گیرد و حتی رژیم غذایی مناسب مزاج شما نیز برای شما ارائه می شود.

سخن پایانی:

درمان های موثر برای درد های مزمن مخصوصا برای کسانی که خون رقیقی و تیره ای دارند زیاد است اما روش درمانی سنتی بسیار عالی که یک نوع درمان اسلامی نیز هست به نام حجامت از بهترین نوع درمان است که رضایتمندی زیادی را طبق گزارشات کسب شده داشته است. سلامتکده آبتین اولین مرکز طب سنتی شرق کشور در مشهد تاسیس شده تا شما بتوانید بهترین درمان را طی کنید، در صورتیکه مشاوره بیشتری خواستید با کارشناسان طب سنتی سایت تماس بگیرید تا شما را بیشتر راهنمایی کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *