اصلاح مزاج صفراوی
اصلاح مزاج صفراوی
شهریور ۲۵, ۱۳۹۹
اصلاح مزاج
خدمات اصلاح مزاج
شهریور ۲۵, ۱۳۹۹
نمایش همه
مزاج گرم و خشک

مزاج گرم و خشک

در طب سنتی ایرانی با توجه به گرما و خشکی و رطوبت چهار نوع مزاج شناسایی شده است.که مزاج گرم و خشک یکی از این موارد می باشد که در این مقاله قصد داریم شما را بیشتر درباره ویژگی و اصلاح مزاج گرم و خشک  آشنا کنیم.

مزاج شناسی

خلق و خوی افراد با تشخیص (مزاج) یک شخص عامل متمایز کننده مناسب ترین سبک زندگی برای سلامتی مطلوب و مناسب در هر فرد است.در طب سنتی ایرانی با توجه به گرما و خشکی و رطوبت چهار نوع مزاج شناسایی شده است،مزاج گرم و مرطوب که به ان دموی گفته می شود، مزاج گرم و خشک( صفراوی ) و مزاج سرد و خشک  که به ان سوداوی گفته شده و هم چنین آخرین نوع مزاج که بلغمی است و در مابین این نوع مزاج ها قرار می گیرد.

به این ترتیب این چهار نوع مزاج بستگی به خون انسان و میزان رطوبت و خشکی بدن اخلاقیات خاص خود را دارند. مزاج بدن مخصوص هر فرد است که بین حد اقل و حداکثر در نوسان است. هرگونه تغییر در خلق و خوی و مزاج فرد ، تغییری در وضعیت سلامتی افراد ایجاد می کند. بنابراین ، حفظ مزاج متعادل در شرایط مختلف زندگی برای حفظ سلامتی و جلوگیری از بیماری در یک فرد حیاتی است.

برای شناسایی و نوع مزاج و هم چنین اصلاح مزاج خود می توانید به اولین سلامتکده خصوصی طب سنتی شرق کشور –سلامتکده آبتین– در مشهد مراجعه کنید.

ویژگی های مزاج گرم و خشک:

همانطور که در مقاله اصلاح مزاج صفروای به طور کامل توضیح داده شد ، افراد دارای این نوع مزاج با گرما و خشکی در بدن خود مواجه می شوند که از طریق برخی ویژگی های متمایزکننده مانند: بدن ظریف و لاغر ، اندامی کوچک و روبرو می شوند. احساس گرما درونی؛ سریع فکر کردن ،سریع حرکت کردن و صحبت کردن داشتن رنگ پوست خشک و گرم با ته رنگ زرد. دارای استرس ، اضطراب ، حساسیت ، آرمان گرای ، وقت شناس بودن ، برون گرا بودن و دارای کمبود خواب هستند.

افراد دارای مزاج گرم و خشک نتایج گرا هستند. آنها هدف گذاری می کنند و به هدفشان می چسبند. آنها به سمت موفقیت سوق داده می شوند و با حرکت مداوم به جلو تمایل به مثبت ماندن دارند. آنها با طرز تفکر گرفتن نتیجه گیری به طور معمول با مخالفت نیز روبرو می شوند.

افراد با این نوع مزاج برون گرا هستند و از خودباوری حرف می زنند. آنها مستقل و با اراده قوی هستند. آنها ذهن سریعی دارند و به طور کلی در فعالیت های خود فعال و عملی هستند. سبک ارتباطی آنها قاطعانه و مستقیم است.

این نوع خلق و خوی از ریسک پذیری لذت می برند و اما به راحتی خسته می شود. آنها می توانند سلطه گر و صاحب نظر باشند. تصمیم گیری برایشان آسان است ، نه تنها برای خودشان بلکه برای دیگران نیز تصمیم می گیرند. آنها می توانند در روابط تا حدی کنترل کننده باشند. این نوع مزاج  همچنین نسبت به سایر انواع خلق و خو خواب کمتری دارند.

اصلاح مزاج گرم و خشک

اصلاح طبع مزاج گرم و خشک

اصلاح طبع مزاج گرم و خشک:

افرادی که مزاج صفراوی دارند بهتر است مواد غذایی سرخ شده را به طور خاص در فصول گرم مصرف نکنند. این افراد نباید مقادیر زیادی مواد غذایی مانند فلفل ، سیر ، دارچین و زنجبیل و همچنین غذاهای تند و شور مصرف کنند. آنها بهتر است که زیاد شیرینی نخورند. آنها همچنین باید مقادیر کمی گوشت قرمز مصرف کنند و از خوردن سایر گوشت های گرم مزاج با خصوصیات گرم کننده مانند گوشت شتر ، بلدرچین و سدر تا حد امکان خودداری کنند.

خوراکی های مناسب برای مزاج گرم و خشک:

اگرچه عسل از مزایای بسیار خوبی برخوردار است ، اما توصیه می شود افرادی که دارای این نوع مزاج هستند ، بیش از حد از آن استفاده نکنید ، به خصوص در فصول گرم سال اصلا مصرف نشود بهتر است. با این حال ، خوردن عسل در فصول سرد برای آنها مناسب است.

رب و سس گوجه فرنگی ، به ویژه سس های گرم و سرد ، برای چنین افرادی بسیار مضر است. آنها باید در طول تابستان از تخم مرغ (مخصوصاً زرده) استفاده کنند. با توجه به این که  آب دوغ خیار (خیار و ماست سرد) برای این افراد  دارای این نوع مزاج در طول تابستان بسیار توصیه می شود. البته خوردن زیاد آن ممکن است باعث نفخ شکم شود.

علاوه بر این ، خوردن سبزیجات مانند کاهو و سایر میوه های تابستانی با خصوصیات خنک کننده (مزاج سرد) نیز توصیه می شود. با این حال ، آنها باید در مورد خوردن سبزیجات با ویژگی های گرم کننده (مزاج گرم) مانند ترخون ، تره احتیاط کنند که طعم و مزه زیادی نیز دارند.

به طور کلی افراد با مزاج صفراوی می توانند با مصرف مواد غذایی دارای ویژگی های خنک کننده مانند مواد غذایی ترش یا شیرین و ترش و نوشیدنی هایی مانند آب زرشک ، آب تمشک ، یا آب انار ، عصاره کاسنی مایع (کاسنی) زندگی سالم تری را تجربه کنند. و عصاره بخور (شاهتره) نیز بسیار مناسب است.
چنین افرادی باید از قرار گرفتن در معرض مستقیم آفتاب خودداری کنند.

تغییر سبک زندگی مزاج گرم و خشک:

رنگ های گرم مانند زرد و قرمز هر یک از لباس های آنها یا محیط اطراف آنها باعث تحریک و افزایش گرمای داخلی آنها می شود را تغییر دهند. تماشای تریلر و موسیقی راک به این افراد توصیه نمی شود. قرار دادن قطره روغن بنفشه ، کدو سبز یا گشنیز در هر سوراخ بینی یا مالیدن روغن روی صورت برای مزاج گرم و خشک بسیار مناسب است.

استفاده از دوش روزانه برای افرادی که دارای مزاج صفراوی هستند مزیت دارد زیرا مرطوب بودن دوش به تعادل مزاج گرم و خشک این افراد کمک می کند. بر این اساس ، شناور شدن در آب به عنوان مثال در وان آب سرد ، استخر شنا یا وان حمام و همچنین استفاده از مرطوب کننده های رطوبت ده و خنک می تواند برای این افراد بسیار مناسب است.

اما استفاده از سونا خشک توصیه نمی شود. ساعات طولانی بیدار ماندن ، انجام فعالیتهای شدید و استرس و اضطراب که باعث افزایش گرمای بدن می شود ، باید تا حد امکان از مصرف آنها بخصوص در فصول گرم و آب و هوای گرم توصیه نمی شود.به طور کلی این نوع مزاج در زنان به صورت مزاج اولیه بیشتر دیده می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *